Møre of Norway – et kvalitetsstempel for fersk fisk
Det er for lite prisdifferensiering av fersk fisk, mener ferskfiskaktører på Møre, og god kvalitet gjenspeiler seg ikke i prisen. Hvordan kan vi synliggjøre den gode kvaliteten på ferskfisk fra Møre? Et forskningsprosjekt har sett nærmere på saken. Prosjektet ble tirsdag presentert for Marin samhandlingsarena Møre og Romsdal. Sunnmøre og Romsdal fiskesalgslag tok initiativ til prosjektet, som har blitt et tverrfaglig samarbeid mellom profesjonelle fiskere og kompetanse fra salgs- og markedsleddet og Møreforsking.
Prosjektet har jobbet med produktdifferensiering, merkevarebygging, markedskommunikasjon og langsiktige strategier for økt verdiskaping. Kvalitetsfisk fra Møre skal nå selges som en egen merkevare, med eget design og logo. Navnet MØRE OF NORWAY er valgt. Det viser hvor fisken kommer fra og vil bygge en historie rundt produktene og bedriftene. Fisk fra «Møre» er for mange kjøpere allerede forbundet med god kvalitet. Derfor har prosjektet også utarbeidet en egen kvalitetsstandard med tilhørende prosedyrer. Standarden er utarbeidet i samarbeid med fiskere og ferskfiskmottak, og målet med standarden er å skape et merkevareprodukt for fersk fisk av beste kvalitet.
Fremover vil flere fartøy, mannskap og mottak kurses og sertifiseres, slik at større kvantum av merkevaren vil bli tilgjengelig. Forutsigbar og godt dokumentert høy ferskfiskkvalitet skal gjøre merkevaren MØRE OF NORWAY til et kvalitetsstempel.
En egen hjemmeside er utviklet for å kommunisere merkevaren (morenorway.no). Det er fokus på historie, opprinnelse, topp kvalitet fra fangst til kunde, kort distribusjon, kompetanse, kurs og sertifisering.
Andre aktuelle saker
Påmelding til Sjømatdagene 2025 er nå åpen!
Bli med på Sjømatdagene 2025 på Scandic Hell i Stjørdal! Vi har gleden av å invitere alle med interesse for sjømatnæringen til årets store begivenhet – Sjømatdagene 2025, som finner sted på Scandic Hell i Stjørdal. Programmet byr på engasjerende foredrag og rikelig...
Sjømatbedriftene: -Ber Sivertsen Ness innføre forsøksordning på sesongtilpasset MTB
Foto: Nærings- og fiskeridepartementet Sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert H. Eriksson, ber politikerne om å komme på banen og innføre en prøveordning med «sesongtilpasset MTB». Han mener manglende fleksibilitet får negative konsekvenser i form av...
Sjømatbedriftene styrker laget med Adrian Jørgensen
Sjømatbedriftene styrker laget ytterligere og har ansatt Adrian Jørgensen i den nyopprettede stillingens som organisasjonsrådgiver For de aller fleste er Adrian Jørgensen kjent som artist. Han har deltatt i TV-sendte musikkonkurranser som X Factor, The Voice – Norges...
Overleverte forslag om nullutslippsteknologi til Statsråden
Foto: Johan Martin Krûger, Sjømatbedriftene Sjømatbedriftene overleverte onsdag et helhetlig forslag til forskrift og høringsuttalelse om nullutslippsteknologiordning til fiskeri og havminister Marianne Sivertsen Næss. Forslaget gir statsråden mulighet til raskt å...
Ta kontakt
Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring
Få nyhetsbrev
Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.