Meningsløs CO₂-avgift for fiskeflåten

Foto av en fiskebåt og en fyrlykt
Foto: Shutterstock _ Lasse Johansson

– CO₂-avgift for fiskeflåten er en meningsløs ekstraskatt for en næring som ikke har mulighet til å velge alternative drivstoffkilder. Dette handler ikke om grønn omstilling, men en ren fiskalavgift til staten.

Det sier Robert H. Eriksson, administrerende direktør i Sjømatbedriftene. Han er skuffet over at regjeringen ikke fjerner hele avgiften for fiskeflåten i forslaget til statsbudsjett for 2026.

Eriksson uttrykker støtte til andre organisasjoner som også reagerer på CO₂-avgiften. Etter å ha tatt opp saken utallige ganger hadde Eriksson at også regjeringen begynte å innse at vi ikke har alternative drivstoffkilder, og at man derfor endret fokus fra avgift til innovasjon. Nå håper han forhandlinger i Stortinget kan gjøre noe med saken.

Riv ruskende gal

I forslaget til statsbudsjett har regjeringen foreslått å øke CO₂-kompensasjonsordningen for fiskeflåten med 140 millioner kroner til 640,4 millioner kroner og utvide ordningen til å også gjelde fiske i fjerne farvann.

– Disse endringene er greie nok. At ordningen utvides til å gjelde fjerne farvann vil trolig føre til mindre fylling av drivstoff i utenlandske havner. Det er også fint at kompensasjonsordningen økes noe. Men det er hele ideen med CO₂-avgift for fiskeflåten som er riv ruskende gal. Hovedformålet med CO₂-avgift er å oppmuntre de som slipper ut CO₂ til å velge mer klimavennlige alternativer. Men for fiskeflåten er det ikke mulig å finne slike alternativer. Tenker regjeringen at fiskeflåten skal gå over til elektrisitet eller andre drivstoffkilder i løpet av det kommende året, sier Eriksson.

Ille for rekeflåten

Direktøren i Sjømatbedriftene reagerer også på regjeringens forslag om å avvikle det midlertidige drivstofftilskuddet til kystrekeflåten.

– Jeg forstår ikke hva regjeringen ønsker å oppnå med dette. Når totalt 23 millioner kroner fjernes i tilskudd rammer det små reketrålere hardest. Selv om beløpet er nokså beskjedent, er dette et viktig tilskudd for den kystnære rekeflåten. Det eneste dette kommer til å føre til er at lønnsomheten blir redusert i fiskeflåten, som igjen kan bety at flere kaster inn håndkledet, videre vil det føre til økte kostnader for industrien, og ikke minst at forbrukerne må betale mer for rekene. Det vil trolig føre til færre arbeidsplasser, mindre verdiskapning og at folk spiser mindre sjømat, og det er jo akkurat det motsatte av hva vi ønsker, sier Robert H. Eriksson.

Andre nyheter