Har du innspill til høringen om klimagassreduksjon for fartøy?
Forskrift for klimagassreduksjoner for fartøy i akvakulturnæringen er nå ute på høring. Vi i Sjømatbedriftene ønsker innspill fra medlemmene til hvordan vi skal svare i vårt høringssvar.
Forslaget oppsummert
Sjøfartsdirektoratet har sendt på høring et forslag til forskrift som skal redusere klimagassutslipp fra fartøy i akvakulturnæringen. Formålet er å bidra til oppnåelse av nasjonale klimamål og stimulere til teknologisk omstilling i næringen. Forskriften skal gjelde for nye fartøy under 15 meter fra 1. januar 2028, for nye fartøy mellom 15 og 24 meter fra 2030. For eksisterende fartøy i nevnte lengdegrupper vil kravet gjelde for eksisterende fartøy henholdsvis fra 2035 (>15m) og 2040 (15-24m). Klima og miljødepartementet har også åpnet for at kravet kan gjøres gjeldende for alle eksisterende fartøy fra 2040. Det åpnes for dispensasjon dersom nødvendig infrastruktur for lading eller utslippsfri energi ikke er tilgjengelig.
Forslaget innebærer at minst 90 prosent av energibruken på disse fartøyene skal være utslippsfri, basert på elektrisk drift eller hydrogen, målt over året.
Begrenset lademuligheter
Høringsforslaget erkjenner at infrastrukturen for lading er svært begrenset, og at det vil kreve en omfattende utbygging langs kysten for å oppfylle kravene. Det anslås behov for flere tusen ladepunkter, noe som gir stor usikkerhet både for kostnader og praktisk gjennomføring.
Forslaget reiser flere spørsmål. Kravene forutsetter en teknologisk og infrastrukturell utvikling som i dag kan fremstå urealistisk for mange aktører, særlig i områder med spredte lokaliteter. Vi er også interessert i å høre om hvordan dere opplever kostnadsberegningene, og hvilken økonomisk byrde forslaget vil ha med investeringer i teknologi og infrastruktur. Spesielt bekymret er vi ovenfor at dette innføres som et krav, som trolig vil presse prisene enda høyere enn forslaget.
Ønsker innspill
Sjømatbedriftene ønsker innspill fra dere om hvordan kravene vil påvirke drift og kostnader, om tidslinjen er realistisk, hvilke kriterier som bør gjelde for dispensasjon, hvordan forskriften kan utformes for å unngå konkurransevridning, og eventuelle andre insentiver som kan bidra til effektive utslippskutt fra servicefartøy. Særskilt ønsker vi innspill på om det lar seg gjøre å gjennomføre et slikt krav på eksisterende fartøy.
Hele høringen, med vedlegg finnes her: Høring om forslag til forskrift om klimagassreduksjoner for arbeids- og passasjerfartøy i akvakulturnæring – Sjøfartsdirektoratet
Frist for innspill til Sjømatbedriftenes høringssvar er 10. desember, og innspill sendes til Johann Martin Krüger.