Sjømatbedriftene og Norges Idrettsforbund inngår historisk samarbeid
Bilde: President i Norges Idrettsforbund, Berit Kjøll og administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Eriksson under Sjømatdagene 2021.
Tekst: Sjømatbedriftene
Et historisk og unikt samarbeid ble i går under Sjømatdagene 2021 lansert mellom Arbeidsgiver og næringsorganisasjonen Sjømatbedriftene og Norges Idrettsforbund (NIF). Formålet med samarbeidet er å bygge stolthet, begeistring og kjærlighet til både idretten og til sjømatnæringen. Et av de første satsingsområdene blir å få flere barn og unge til å spise mer sjømat.
–Det er en stor dag for oss i Sjømatbedriftene å få bli en offisiell samarbeidspartner på vegne av sjømatnæringen med hele idrettsbevegelsen. Som trønder vil jeg trekke frem Nils Arne Eggens godfotteori. Vi skal gjennom dette samarbeidet spille hverandre både gode og synlige, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene Robert Eriksson.
Sjømatbedriftene har et stort og voksende nettverk av medlemsbedrifter, og jobber hver dag for å legge til rette for de beste rammevilkårene for disse bedriftene.
– Derfor er det ideelt for oss og inngå et samarbeid med Norges idrettsforbund, som er Norges desidert største frivillige organisasjon med i underkant av 2.1 millioner medlemskap, som sammen med sine utøvere vil treffe målgruppen, og bidra til en holdningsendring i befolkningen. I tillegg deler våre organisasjoner flere grunnleggende verdier. En klar ambisjon er at vi sammen skal legge til rette for blant annet sunne idrettsmiljøer og et næringsrikt kosthold i befolkningen, sier Eriksson.
– Vi tror at vi ved å gjøre sjømat lett tilgjengelig, godt og «trendy» hos idrettsutøvere, vil kunne påvirke barn, og unge til å dele disse holdningene, og på sikt bidra til endret adferd hvor sjømat blir en sentral ingrediens i et sunnere kosthold for våre unge håpefulle, sier president i Norges Idrettsforbund, Berit Kjøll. – Vi vet at også regjeringen arbeider for sunnere kosthold som en del av å bedre folkehelsen, og derfor er det både en selvfølge og gledelig for oss å være med å bidra til dette, sier Kjøll.
Vil åpne flere arenaer
Både Eriksson og Kjøll understreker at et slikt samarbeid bidrar til at man vil nå bedre ut til både næringen som produserer maten, og målgruppen vi ønsker skal spise mer av maten. Samarbeidet vil åpne opp for mange nye og spennende arenaer både for idretten og sjømatnæringen. NM-Veka er ett av mange eksempler på en slik arena.
Det er forsøkt en rekke ulike tiltak for å få økt konsumet blant barn og unge, uten at det har skapt den store suksessen. Skal vi nå ut til denne aldersgruppen er vi helt nødt til å tenke nytt.
FNs bærekraftsmål
– Dette samarbeidet åpner flere nye muligheter, og sammen ønsker vi derfor å jobbe målrettet mot et utvalg av FNs Bærekraftsmål, sier Idrettspresident Berit Kjøll, og trekker særlig frem bærekraftsmålene: «3 God Helse», «12 Ansvarlig forbruk og produksjon» og «14 Livet under vann» som vil omfattes av dette prosjektet.
Kontaktpersoner:
Finn Aagaard, kommunikasjonssjef Norges idrettsforbund, mobil: 917 09 391, e-post: finn.aagaard@idrettsforbundet.no
Robert Eriksson, administrerende direktør Sjømatbedriftene, mobil: 950 68 797, e-post: robert.eriksson@sjomatbedriftene.no
Fakta:
- Regjeringen inngikk i 2017 en intensjonsavtale med dagligvarebransjen og næringsorganisasjonene hvor man satte seg en målsetting om å øke konsumet av sjømat med 20% innen 2021.
- Ved utgangen av 2019 spiste nordmenn 13% mindre fisk enn hva som var tilfellet i 2014.
- Dagens 14-åringer spiser 25% mer snop enn fisk.
Kilde: Norges Sjømatråd.
Andre aktuelle saker
Påmelding til Sjømatdagene 2025 er nå åpen!
Bli med på Sjømatdagene 2025 på Scandic Hell i Stjørdal! Vi har gleden av å invitere alle med interesse for sjømatnæringen til årets store begivenhet – Sjømatdagene 2025, som finner sted på Scandic Hell i Stjørdal. Programmet byr på engasjerende foredrag og rikelig...
Sjømatbedriftene: -Ber Sivertsen Ness innføre forsøksordning på sesongtilpasset MTB
Foto: Nærings- og fiskeridepartementet Sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert H. Eriksson, ber politikerne om å komme på banen og innføre en prøveordning med «sesongtilpasset MTB». Han mener manglende fleksibilitet får negative konsekvenser i form av...
Sjømatbedriftene styrker laget med Adrian Jørgensen
Sjømatbedriftene styrker laget ytterligere og har ansatt Adrian Jørgensen i den nyopprettede stillingens som organisasjonsrådgiver For de aller fleste er Adrian Jørgensen kjent som artist. Han har deltatt i TV-sendte musikkonkurranser som X Factor, The Voice – Norges...
Overleverte forslag om nullutslippsteknologi til Statsråden
Foto: Johan Martin Krûger, Sjømatbedriftene Sjømatbedriftene overleverte onsdag et helhetlig forslag til forskrift og høringsuttalelse om nullutslippsteknologiordning til fiskeri og havminister Marianne Sivertsen Næss. Forslaget gir statsråden mulighet til raskt å...
Ta kontakt
Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring
Få nyhetsbrev
Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.