Skandia Cup: Sjømat hører hjemme på idrettsarenaen
Foto: Stian Engh-Halstvedt.
Sjømatbedriftene var i helga til stede under Skandia Cup i Trondheim for å dele ut gratis fiskeburgere til barna. Tiltaket ble en stor suksess, og viser at sjømat hører hjemme på idrettsarenaen.
Tiltaket ble satt i gang igjennom et samarbeid med Norges Idrettsforbund, hvor vi søkte om midler fra Nærings- og fiskeridepartementet for sjømattiltak for barn og unge.
– Hensikten med prosjektet var å legge til rette for at barna fikk smake på noe de normalt sett ikke får servert på idrettsarenaen, gi de en god smaksopplevelse, i tillegg til at vi ønsket å vise foreldrene til barna hvor enkelt det er å tilberede fiskeburger, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Eriksson.
En stor suksess
Skandia Cup er blant Norges største fotballturneringer for barn og ungdom med ca. 10 000 deltagere pr. år. Cupen er Midt-Norges største breddeidrettsarrangement for den aktuelle aldersgruppen 7-19 år. I helga var det de yngste barna som var til stede (6-12 år).
– I løpet av seks timer fordelt over to dager, var lagrene tomme og ca. 2500 fiskeburgere utdelt. Med andre ord: Tiltaket var en stor suksess, sier Eriksson.
Vi sørget også for at barna fikk lære litt mer om sjømaten og sjømatnæringa, ved å blant annet tilby en SjømatQuiz hvor de kunne vinne billetter til Rosenborgkamp for seg og laget sitt om de deltok. Mandag hadde vi også foredrag i samarbeid med Norges Idrettsforbund og Sunn Idrett, med tema: Smart mat for ungdom og unge idrettsutøvere. Denne dagen var det de fra 12 år og oppover som var til stede. Ingrid Graneggen Bjørklimark fra Sunn Idrett understreket i sitt foredrag viktigheten av at barn og ungdom får i seg nok fisk. – Det er mange faktorer som påvirker hvordan barn og ungdom presterer både på skolen og på idrettsarenaen. Det å spise variert og sikre tilstrekkelig inntak av energi, er en av de viktigste faktorene for å lykkes, sa Bjørklimark.
Burgerne som ble servert lørdag og søndag var en Salma-burger med pepper&lime (med brød, tzatziki og salat), og en Torsk&hyseburger fra Fiskeriet (med brød, chillimajones og salat). Salmaburgeren kommer fra Bremnes Seashore, mens kjente, norske leverandører, som SalMar, Lerøy, HitraMat og Insula leverer produkter til FISKERIET.
Legger grunnlaget for neste steg
– Prosjektet legger et godt grunnlag for å se på hvordan vi kan finne en ordning hvor sjømatnæringa kan få til det Bama har greid med sitt «Frukt og grønt»-konsept, hvor deler av utgiften blir dekt av en refusjonsordning. Slike insentiver er det vi trenger for å få mer sjømat ut på idrettsarenaen, og til barn og unge som driver med organisert idrett, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Eriksson.
Se video:
Ta kontakt
Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring
Få nyhetsbrev
Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.