Sjømatbedriftene bekymret for konsekvenser av flypasasjeravgiften og eksport av sjømat
Sjømatbedriftene har denne uken hatt flere møter med ulike parti på Stortinget i forbindelse med den foreslåtte økningen i flypassasjeravgiften på flygninger utenfor EØS området.
Regjeringen har foreslått at det skal legges et påslag på 200.- i flypassasjeravgift på disse rutene. Dette forslaget har konsekvenser som vi i Sjømatbedriftene mener vil få store konsekvenser for eksport av sjømat fra Norge. Vi mener det er helt feil vei å gå ved å øke flypassasjeravgiften på denne måten, og at det ikke vil bidra til et bedret klima snarere tvert imot.
For flyselskapene vil denne avgiften bety ca. 20 millioner i ekstra kostander på de interkontinentale flyrutene, resultatet kan bli redusert kapasitet i eksporten av sjømat fra Norge.
I 2017 ble kun 39% av flybåren sjømat fløyet direkte ut av Norge. Resten ca. 61%, ble kjørt med lastebil ut av Norge for å bli fløyet fra Helsinki København, London, Amsterdam, Frankfurt, Brussel med mer til Asia, Midtøsten og Nord Amerika.
I dag er det dessverre slik at Norge ikke har direkte forbindelser til Singapore, Hong Kong, Beijing, Shanghai eller Dehli, samtidig som både Helsinki, Stockholm og København har direkte ruter hit. Helsinki og København har i tillegg direkteruter til Japan og Korea. Dette gjør at norsk sjømat må ta lange omveier med lastebil får å nå disse destinasjonene. Denne trafikken er en mye større belastning for klima og miljø enn direkte flyruter fra Oslo vil utgjøre.
Vi er glad for at mange parti på Stortinget forstår konsekvensen av dette, og at vi sammen med de vil jobbe for at norsk sjømateksport ikke blir skadelidende.
Vi har derfor gjort Stortinget oppmerksom på disse konsekvensene, og bedt de ta inn over seg følgende momenter
- Sjømatbedriftene ber om at man lar flyseteavgiften for internasjonale flyruter å være uendret. Subsidiært må Stortinget be regjeringen om å i større grad utrede hvilke konsekvenser en økning i flypassasjeravgiften har før man foretar endringer i den.
- Norge vil i stor grad gå glipp av en stor gruppe av kjøpesterke grupper i Asia som ønsker å komme for å oppleve Norge både sommer og vinter som turister.
- En økning av flypassasjeravgiften vil bety en dramatisk økning av antall lastebiler med sjømat på veien, på grunn av manglende og sågar kanskje synkende kapasitet fra Gardermoen. Dette vil øke belastingen på klima og miljø.
Andre aktuelle saker
Vil du delta i intervju?
Fiskeridirektoratet ønsker å intervjue et utvalg personer som jobber i fiskerinæringen våren 2024 Målet er å øke kunnskapen om hvilke utfordringer fiskerinæringen står ovenfor når det gjelder å følge regelverket i praksis. Ved å delta bidrar du til...
Dagens vinnere i NM i Sjømat
Da har dommerne gjennomført nok en kåring av de beste firma sine produkt i kategoriene kaldrøkt laks og åpen klasse. Vi gratulerer alle vinnerne. KLASSE KALDRØKT LAKS 5.3.2024 FIRMA PRODUKT PLASSERING Mikals Laks AS Einerøkt laks 1. Reinhartsen AS Kald Røkt Laks 2....
Akvakulturnæringa på Vestlandet – frå «Raudt til Grønt»
Det blir åpent møte om rapporten fra "Rødt til Grønt" som er utarbeidet av HI, VI, UIS på oppdrag fra Vestland fylkeskommune. Tid: Torsdag 18. april kl. 15:00 - 17:30 (kaffi og noko å bita i frå kl. 15:00, møtestart kl. 15:30) Stad: Radisson Blu Royal Hotel...
Dagens vinnere i NM i Sjømat
Da er NM i Sjømat over for denne gang, og våre 5 dommere har smakt seg gjennom over 100 ulike produkt. Sjømatbedriftene er som arrangør stolt over all den fantastiske sjømaten som de mange selskap har levert til bedømming. Vi gratulerer dagens vinnere, og takker alle...
Ta kontakt
Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring
Få nyhetsbrev
Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.