fbpx

Sjømatbedriftene bekymret for konsekvenser av flypasasjeravgiften og eksport av sjømat

Sjømatbedriftene har denne uken hatt flere møter med ulike parti på Stortinget i forbindelse med den foreslåtte økningen i flypassasjeravgiften på flygninger utenfor EØS området.

Regjeringen har foreslått at det skal legges et påslag på 200.- i flypassasjeravgift på disse rutene. Dette forslaget har konsekvenser som vi i Sjømatbedriftene mener vil få store konsekvenser for eksport av sjømat fra Norge. Vi mener det er helt feil vei å gå ved å øke flypassasjeravgiften på denne måten, og at det ikke vil bidra til et bedret klima snarere tvert imot.

For flyselskapene vil denne avgiften bety ca. 20 millioner i ekstra kostander på de interkontinentale flyrutene, resultatet kan bli redusert kapasitet i eksporten av sjømat fra Norge.

I 2017 ble kun 39% av flybåren sjømat fløyet direkte ut av Norge. Resten ca. 61%, ble kjørt med lastebil ut av Norge for å bli fløyet fra Helsinki København, London, Amsterdam, Frankfurt, Brussel med mer til Asia, Midtøsten og Nord Amerika.

I dag er det dessverre slik at Norge ikke har direkte forbindelser til Singapore, Hong Kong, Beijing, Shanghai eller Dehli, samtidig som både Helsinki, Stockholm og København har direkte ruter hit. Helsinki og København har i tillegg direkteruter til Japan og Korea. Dette gjør at norsk sjømat må ta lange omveier med lastebil får å nå disse destinasjonene. Denne trafikken er en mye større belastning for klima og miljø enn direkte flyruter fra Oslo vil utgjøre.

Vi er glad for at mange parti på Stortinget forstår konsekvensen av dette, og at vi sammen med de vil jobbe for at norsk sjømateksport ikke blir skadelidende.

Vi har derfor gjort Stortinget oppmerksom på disse konsekvensene, og bedt de ta inn over seg følgende momenter

  • Sjømatbedriftene ber om at man lar flyseteavgiften for internasjonale flyruter å være uendret. Subsidiært må Stortinget be regjeringen om å i større grad utrede hvilke konsekvenser en økning i flypassasjeravgiften har før man foretar endringer i den.
  • Norge vil i stor grad gå glipp av en stor gruppe av kjøpesterke grupper i Asia som ønsker å komme for å oppleve Norge både sommer og vinter som turister.
  • En økning av flypassasjeravgiften vil bety en dramatisk økning av antall lastebiler med sjømat på veien, på grunn av manglende og sågar kanskje synkende kapasitet fra Gardermoen. Dette vil øke belastingen på klima og miljø.

 

Andre aktuelle saker

Dagens vinnere i NM i Sjømat

Dagens vinnere i NM i Sjømat

Da har dommerne gjennomført nok en kåring av de beste firma sine produkt i kategoriene kaldrøkt laks og åpen klasse. Vi gratulerer alle vinnerne.   KLASSE KALDRØKT LAKS 5.3.2024 FIRMA PRODUKT PLASSERING Mikals Laks AS Einerøkt laks 1. Reinhartsen AS Kald Røkt Laks 2....

les mer
Dagens vinnere i NM i Sjømat

Dagens vinnere i NM i Sjømat

Da er NM i Sjømat over for denne gang, og våre 5 dommere har smakt seg gjennom over 100 ulike produkt. Sjømatbedriftene er som arrangør stolt over all den fantastiske sjømaten som de mange selskap har levert til bedømming. Vi gratulerer dagens vinnere, og takker alle...

les mer
Sjømatdagene 2024

Sjømatdagene 2024

Sjømatdagene 2024 er historie, og Sjømatbedriftene vil takke alle som deltok under årets konferanse. Evalueringen er ferdig og vi er svært glade for alle gode, konstruktive og hyggelige tilbakemeldinger på hva som fungerte bra, og hva som kan gjøres bedre til neste...

les mer

Ta kontakt

Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring

Få nyhetsbrev

Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.