Sjømatbedriftene bekymret for konsekvenser av flypasasjeravgiften og eksport av sjømat

Sjømatbedriftene har denne uken hatt flere møter med ulike parti på Stortinget i forbindelse med den foreslåtte økningen i flypassasjeravgiften på flygninger utenfor EØS området.
Regjeringen har foreslått at det skal legges et påslag på 200.- i flypassasjeravgift på disse rutene. Dette forslaget har konsekvenser som vi i Sjømatbedriftene mener vil få store konsekvenser for eksport av sjømat fra Norge. Vi mener det er helt feil vei å gå ved å øke flypassasjeravgiften på denne måten, og at det ikke vil bidra til et bedret klima snarere tvert imot.
For flyselskapene vil denne avgiften bety ca. 20 millioner i ekstra kostander på de interkontinentale flyrutene, resultatet kan bli redusert kapasitet i eksporten av sjømat fra Norge.
I 2017 ble kun 39% av flybåren sjømat fløyet direkte ut av Norge. Resten ca. 61%, ble kjørt med lastebil ut av Norge for å bli fløyet fra Helsinki København, London, Amsterdam, Frankfurt, Brussel med mer til Asia, Midtøsten og Nord Amerika.
I dag er det dessverre slik at Norge ikke har direkte forbindelser til Singapore, Hong Kong, Beijing, Shanghai eller Dehli, samtidig som både Helsinki, Stockholm og København har direkte ruter hit. Helsinki og København har i tillegg direkteruter til Japan og Korea. Dette gjør at norsk sjømat må ta lange omveier med lastebil får å nå disse destinasjonene. Denne trafikken er en mye større belastning for klima og miljø enn direkte flyruter fra Oslo vil utgjøre.
Vi er glad for at mange parti på Stortinget forstår konsekvensen av dette, og at vi sammen med de vil jobbe for at norsk sjømateksport ikke blir skadelidende.
Vi har derfor gjort Stortinget oppmerksom på disse konsekvensene, og bedt de ta inn over seg følgende momenter
- Sjømatbedriftene ber om at man lar flyseteavgiften for internasjonale flyruter å være uendret. Subsidiært må Stortinget be regjeringen om å i større grad utrede hvilke konsekvenser en økning i flypassasjeravgiften har før man foretar endringer i den.
- Norge vil i stor grad gå glipp av en stor gruppe av kjøpesterke grupper i Asia som ønsker å komme for å oppleve Norge både sommer og vinter som turister.
- En økning av flypassasjeravgiften vil bety en dramatisk økning av antall lastebiler med sjømat på veien, på grunn av manglende og sågar kanskje synkende kapasitet fra Gardermoen. Dette vil øke belastingen på klima og miljø.
Andre aktuelle saker
Dialogmøte med Mattilsynet om forbedring av områdene for koordinert brakklegging i Hordaland
Mattilsynet kalte på torsdag inn til møte i Bergen for en dialog om hvordan en kan forbedre smittespredning i Hordaland. Hordaland er et oppdrettsintenst område, og Mattilsynet er bekymret for at smitte derfor sprer seg lett mellom enkelte anlegg. 120 representanter...
les merBesøkte Røst – satte kvotesystemet på dagsorden
Tirsdag denne uken besøkte Sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert Eriksson, Røst i Lofoten. Det ble under oppholdet avlagt bedriftsbesøk både hos Røst Sjømat og Røst Trandamperi. Det ble også gjennomført et møte på Røst Brygghotell hvor man samlet...
les merNM i Sjømat 2020
Utvalg for Sjømathandel- og foredling møttes på Gardemoen, onsdag denne uken, for å diskutere fremtidens organisering av NM i Sjømatprodukter. Administrasjonen hadde utredet et nytt konsept for NM-konkurransen som var grunnlaget for diskusjonen. Hovedelementene i...
les merBedre fiske med bedre bunnkart
Et forsøk med nye og forbedrede bunnkart ga gode resultater på alle hold. Sju trålrederier med havgående fartøy og flere kystfiskere har det siste året deltatt i et forsøk med aktiv bruk av nye bunntypekart og dybdedata. De digitale havbunnskartene var installert på...
les merTa kontakt
Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring
Få nyhetsbrev
Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.