Varslingsplikt om fiskeavrenning
![Avrenning Regjeringen](https://sjomatbedriftene.no/wp-content/uploads/2021/02/Avrenning.jpg)
Glatte veier: Fiskevann renner rett ut på veien fra lastebiler. Bransjestandarden definerer åtte tiltak for bedre trafikksikkerhet, miljø, matkvalitet og ansvarliggjørlig av transportkjøper. Bilde: Statens vegvesen
Tekst: Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund
Pressemelding | Dato: 26.02.2021
Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund ber Statens vegvesen innføre varslingsplikt til oppdragsgiver/avsender ved fiskevann som renner fra vogntog. – Basert på vinterens historikk, krever vi at dette gjøres som et strakstiltak, sier Sjømatbedriftenes direktør, Robert Eriksson.
En samlet sjømatbransje og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) møter i dag Statens vegvesen og Mattilsynet. Mens partene tidligere har diskutert utfordringene ved fiskeavrenning fra godstog, er det de praktiske tiltakene som nå gjelder.
– Vi mener rapporteringen er enkel å innføre ved en rutineendring hos våre kontrollmyndigheter. Statens vegvesen har allerede en praksis hvor de varsler bileier ved tekniske mangler. En tilsvarende varsling for sjømat vil skaffe oss nødvendig kunnskap om omfanget av problemet, og vil også gjøre andre aktører oppmerksomme på det, forklarer administrerende direktør Robert Eriksson i Sjømatbedriftene.
– Ekstra viktig
Eriksson sier at det ikke bare er NLF og sjømatbransjen som «eier» problemet, men at det er mange aktører involvert.
– Ikke minst er det mange utenlandske transportører. Det er derfor ekstra viktig at avsender og oppdragsgiver blir varslet når avrenning avdekkes, påpeker han.
Varslingsplikt er ett av punktene i den nasjonale bransjestandarden mot avrenning fra sjømattransport på vei, som Sjømatbedriftene og NLF signerte før jul. Standarden inneholder åtte konkrete tiltak som skal bidra til bedre trafikksikkerhet, unngå å forurense miljøet, høyere matkvalitet og ansvarliggjøring av transportkjøperen.
Les også: Ny bransjestandard for frakt av fisk
Begrensning i antall ledd
– I møtet vil vi i tillegg be om at det settes i gang et myndighetsarbeid for en hjemmel for å begrense antall fraktledd. Dette er et viktig punkt for oss, både av hensyn til matsikkerheten og likere konkurransevilkår. I etterkant vil organisasjonene også ta saken opp direkte med samferdselsministeren, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.
Han mener dette arbeidet kan gjøres etter mønster fra bygg- og anleggsbransjen, der det for noen år siden ble innført begrensninger på antall underleverandører.
Bevisstgjøring er ikke nok
– Det er to måneder siden vi signerte bransjestandarden. I denne tiden har det skjedd en omfattende bevisstgjøring innad i våre organisasjoner, men det er på ingen måte nok. Standarden må også forankres hos andre aktører, og myndighetene må følge opp sin del, forventer Eriksson.
Flere saker er under arbeid, blant annet elektroniske fraktbrev og kabotasjeregister, som begge deler, i prinsippet, er vedtatt i Stortinget. Det er også mye innovasjon på gang for å bedre emballeringen.
Redusert kvalitet på fisken
– Nå står vi foran en økning i transporten, som følge av økt etterspørsel i tiden frem mot påske. En varsling til avsender/oppdragsgiver når avrenningen avdekkes, vil – tror vi, i neste omgang bidra til et kundekrav om en temperaturlogg med dokumentasjon av temperaturen under hele transportkjeden, forklarer Mo.
Temperaturlogg inngår også som tiltak i bransjestandarden. Mangelfull nedkjøling både reduserer kvaliteten på fisken og smelter isen, som igjen skaper den trafikkfarlige avrenningen. Mattilsynet skal vurdere behovet for informasjon til de involverte virksomhetene, og eventuelt transportører, og vil be bransjen om deres meninger på dette punktet.
Har du spørsmål knyttet til dette?
Mobil: +47 950 68 797
E-post: robert@sjomatbedriftene.no
Har du spørsmål knyttet til dette?
Mobil: +47 415 44 100
E-post: gam@lastebil.no
Andre aktuelle saker
Regjeringen øker permitteringstiden fra 26 til 52 uker for fiskeindustrien – Endringen må tre i kraft nå.
Sjømatbedriftene har jobbet hardt og lenge med å få utvidet dagpengeperioden for de permitterte i fiskeindustrien, fra 26 til 52 uker innenfor en periode på 18-måneder. Det er en stor seier at vi endelig har fått med oss regjeringen til å utvide permitteringsperioden....
Save the date – Sjømatdagene
Sjømatdagene 24. – 26. mars 2025 på Hell Det er med stor glede vi nå kan annonsere datoen for Sjømatdagene 2025, som vil finne sted på Scandic Hell. Som en av de mest tradisjonsrike konferansene i bransjen, lover vi et program som vil inspirere og engasjere. Sett av...
The Royal Blue Night i Nor-Fishing uken
Den 21. august arrangerer Sjømatbedriftene og KOMENT, The Royal Blue Night – en eksklusiv aften for sjømatnæringen. Der kan du ta med deg kunder, samarbeidspartnere og ansatte til en helaftens opplevelse. En god arena for å etablere nye og styrke eksisterende...
Nye krav til arbeidskontrakt
Image by pch.vector on FreepikNye krav til hvilke opplysninger arbeidskontrakter må inneholde, trer i kraft 1. juli. Hensikten er at dette skal bidra til tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår for å gi økt trygghet og klarhet for arbeidstakerne. De nye kravene...
Ta kontakt
Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring
Få nyhetsbrev
Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.