fbpx

Ett år med korona – i landets mest omstillingsdyktige næring

Tekst: Sjømatbedriftene
Dato: 26.03.2021

Vi har lært ekstremt mye fra året vi har lagt bak oss. Fra påska i 2020 til påska 2021 har det skjedd noe med oss som mennesker, og som næring. Da Norge stengte ned 12. mars, visste ingen om ordet «innreisekarantene», «karantenehotell» og «munnbindpåbud».

Men sjømatnæringa har tatt på seg arbeidshanskene, funnet nye markeder og stått sammen. Året som har gått har rett og slett gjort oss i Sjømatbedriftene enda mer bevisste på hvor heldige vi er. Heldige som får lov til å representere ei så vanvittig omstillingsdyktig næring.

Vi har snakket med noen av våre medlemsbedrifter om hvordan de har opplevd året som har gått. Håvard Høgstad fra Arnøy Laks, Reidar Fredriksen fra Reinhartsen, Kristel Pedersen fra Insula, Roger Hofseth fra Hofseth International og Geir Børre Johansen fra Røst Sjømat forteller her om hvordan de har opplevd året, hva de tar med seg videre og hvordan de vil oppsummere året med tre ord. Nederst i artikkelen finner du også en påskehilsen fra Administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Eriksson.

Håvard Høgstad

Håvard Høgstad

Administrerende direktør, Arnøy Laks

Hvis du skulle oppsummert året med tre ord?

– Teams, nøkternhet, savn. Alt det artige har liksom blitt borte.

Hva har vært det mest krevende?
– Vi opplevde jo at det var en veldig uoversiktlig situasjon med hensyn både til de ansattes helse og til eksportmarkedet. Logistikkproblematikk er et ord som stikker seg ut her. Den første måneden før vi lærte oss å leve med dette vil jeg absolutt si var den mest krevende tida. På den andre siden så støttet vi jo oss på de erfaringene som firskeinæringen gjorde seg under finanskrisen. Vi greide på denne måten og holde apparatene i gang, og vi fikk varene ut. Når røyken hadde lagt seg, så vi at det var grunnlag for å få ut varene selv ved lavere etterspørsel og lavere prisnivå.

Det viktigste dere har lært?
– La oss ta mitt engasjement i Sjømatbedriftene som et eksempel. Det har vært preget av mye møtevirksomhet. Her har vi gjort et kvantesprang teknologisk. På 2 måneder har vi gjennomført kanskje 5 års digital utvikling. Men så har du også bakside av medaljen, da. På tur til og fra møte så fikk man tid til å reflektere. Det får man ikke i dag. Men fra et bærekraftsperspektiv kommer vi alle sterkt ut av dette. Det er det ikke tvil om. Dette var helt på sin plass, mener jeg.

 

Reidar Fredriksen

Reidar Fredriksen

Daglig leder, Reinhartsen

Hvis du skulle oppsummert året med tre ord?

Utfordrende, gledelig, muligheter. Vi har blant annet lansert en ny hjemmeside og nettbutikk!

Hva har vært det mest krevende?
– Det mest krevende var med en gang når nedstengingen kom. Alt salg falt umiddelbart. Så tenkte vi som så at nå må vi bare gi gass, og få informert folk om at vi fortsatt er her. Etter 14 dager hadde vi snudd trenden, og vi opplevde mer salg enn året før. Jeg tror en av grunnene til at vi klarte oss så bra er fordi vi har flere markeder. I tillegg til egne utsalg, leverer vi også til dagligvarekjedene, hotell og catering. Men det har vært og er krevende er å organisere folk. Hver eneste uke må vi gjøre endringer. Noen må i karantene, og alle de tingene der. Hos oss har de ansatte hatt stor forståelse for dette, og vært veldig positive hele veien.

Det viktigste dere har lært?
– Jeg tror det er en styrke å kunne være i flere markeder. Vi har også lært viktigheten av å holde troen og motet oppe. I nedadgående markeder er det helt avgjørende med en positiv innstilling til nye måter å tenke på, noe jeg vil berømme de ansatte hos oss for.

Roger Hofseth

Roger Hofseth

Administrerende direktør, Hofseth International AS

Hvis du skulle oppsummert året med tre ord?

– Spennende, muligheter, utfordrende. Sett utfordrende til slutt. Vi har mange kunder som har solgt mye mer varer, samtidig som vi har greid å holde kontroll. Dette har ført til at vi summa summarum har hatt et ganske greitt år.

Hva har vært det mest krevende?
– Nei hva kan det være det da. Vi har jo kjørt et vanvittig strengt regime. Strengere enn hva som har vært krevd. Dette har selvfølgelig kostet oss masse penger, og vært stressende og utfordrende. Det har vært utfordrende fordi tida vi har vært i har vært en kombinasjon av at du egentlig har rekordhøye ordreinnganger, og er helt nødt til å greie og produsere det du skal, samtidig som vi har kjørt strengere regime enn myndighetene.

Det viktigste dere har lært?
– Vi har lært at kvalitetssystemene våre fungerer, dette har egentlig vært den beste øvelsen vi kunne fått for å teste nettopp dette, hvis man skal se positivt på det. Ting funker, rett og slett. Satt på spissen; Vi er klare for å ta imot nye virus hvis det måtte komme. Vi har lært oss nye måter og jobbe effektivt på. Jeg personlig er ikke så veldig glad i å fly, og jeg har tidligere flydd rundt omkring over hele kloden. 15-20t med fly for å sitte 1,5 og drikke kaffe og snakke tull. Helt idiotisk. Du må selvfølgelig ha personlig interaksjon, men man trenger ikke å ha det så ofte. Det viktigste for meg er å gjøre det skikkelig når vi først møtes. Altså at fokuset da blir å være sosial. Også da, er det ikke tvil om at miljøet sitter igjen som vinnere av dette. Og det er så klart gledelig.

Kristel Pedersen

Kristel Pedersen

Direktør HR og Kommunikasjon, INSULA

Hvis du skulle oppsummert året med tre ord?

– Uforutsigbart, krevende, dugnad.

Hva har vært det mest krevende?
– Det har vært mange ting som har vært krevende. Men å permittere ansatte er selvfølgelig alltid en kjip sak, som HR-sjef er det dette jeg tar med meg som det absolutt vanskeligste, dette med uforutsigbarhet for de ansatte. Vi kunne snakket mye om markedet, og hvordan det har blitt påvirket. Men dette henger jo sammen med det å måtte permittere ansatte.

Det viktigste dere har lært?
– Det viktigste vi har lært… Jo det må være at vi har fått en revolusjon i digitalisering. I måten vi jobber sammen på. Til tross for reiseforbud, føler jeg at jeg er oftere på besøk hos våre selskaper i for eksempel Havøysund, Trondheim og Oslo nå, enn jeg var før pandemien. Det er gledelig å få sett ansiktet til gode kollegaer nærmest ukentlig nå, som det kunne gå måneder mellom hver gang man så tidligere. Dette kommer vi til å dra positiv nytte av i all fremtid, det er jeg helt sikker på. Også dette med samhold, da. Viktigheten av å stå sammen og ta hensyn til hverandre. Det har vært fint å se hva vi kan få til sammen når vi bare vil.

Geir Børre Johansen

Geir Børre Johansen

Styreleder og eier, Røst Sjømat

 

Hvis du skulle oppsummert året med tre ord?

Nedtur (salgsprisene), problemløsing, hygiene.

» Og du ser jo også at antall smittede av vanlig sesonginfluensa har gått ned. Dette er jo ofte et problem om vinteren. Vi må fortsette å være nøye på hygiene, og på denne måten holde sykefraværet nede.»

Hva har vært det mest krevende?
– Produksjonsplanleggingen har vært det mest krevende.  Dette har mye å gjøre med at det ikke kom torsk før 10. mars, noe som er veldig unormalt. En ustabil, fallende torskepris har gjort at ingen har turt å sette i gang produksjon. I tillegg har selvfølgelig været også vært krevende. Også er det klart at korona har gjort alt ekstra krevende. Det mest krevende året siden vi startet 1999, egentlig. Selv om det også var krevende i 2009 og 2013. Men når verden stenger ned på denne måten, med Brasil, Portugal og Spania som våre største markeder. Ja da blir det krevende. Vi i privat sektor har følt det ekstremt på kroppen. Dette med faren for å miste egen jobb. Jeg tror det har vært krevende for de som står i «frontlinjen» også, men de har vertfall vært trygge på at de har en jobb.

Det viktigste dere har lært?
– Hvis du tenker på businessen, så har vi lært mye om det å prøve å balansere hvor mye risiko man tar. Kredittsikring av kunder, blant annet. Også er det jo ikke tvil om at vi har lært ekstremt mye om smittevern og hygiene. Og planer og alt sånne ting. Dette har mye å si for hvordan man vil jobbe i fremtiden. Fiskeindustrien har vært ekstremt flinke med smittevern. Og du ser jo også at antall smittede av vanlig sesonginfluensa har gått ned. Dette er jo ofte et problem om vinteren. Vi må fortsette å være nøye på hygiene, og på denne måten holde sykefraværet nede. Vi har også lært og sette pris på de små øyeblikkene, og jeg tror folk har lært å sette pris på muligheten til å gå på restaurant.

Fremtiden ser lys ut

Og skal vi tro Geir Børre Johansen ser fremtiden lys ut. – Når dette her er over, kommer det til å eksplodere og bli en voldsom oppgang. Pandemien har gjort at vi nå dreier mere over til hjemmekonsum. Vi får litt andre måter å handle på i fremtiden, tror jeg. Men om det blir i år, neste år eller året etter der, det vet jeg ikke. Behovet for protein i marint råstoff øker jo i takt med at befolkningen øker over hele verden. Det tar litt tid, men det vil ta seg opp noe voldsomt på et tidspunkt. Her er vi i en unik posisjon med den kunnskapen vi har i Norge, sier han.

Her er vi i Sjømatbedriftene enige i Geir Børre Johannesen sine betraktninger. Vi tror også fremtiden ser lys ut for sjømatnæringen. Vi ønsker dere med med dette en riktig god påske! Ta vare på hverandre.

Andre aktuelle saker

Dagens vinnere i NM i Sjømat

Dagens vinnere i NM i Sjømat

Da har dommerne gjennomført nok en kåring av de beste firma sine produkt i kategoriene kaldrøkt laks og åpen klasse. Vi gratulerer alle vinnerne.   KLASSE KALDRØKT LAKS 5.3.2024 FIRMA PRODUKT PLASSERING Mikals Laks AS Einerøkt laks 1. Reinhartsen AS Kald Røkt Laks 2....

les mer
Dagens vinnere i NM i Sjømat

Dagens vinnere i NM i Sjømat

Da er NM i Sjømat over for denne gang, og våre 5 dommere har smakt seg gjennom over 100 ulike produkt. Sjømatbedriftene er som arrangør stolt over all den fantastiske sjømaten som de mange selskap har levert til bedømming. Vi gratulerer dagens vinnere, og takker alle...

les mer
Sjømatdagene 2024

Sjømatdagene 2024

Sjømatdagene 2024 er historie, og Sjømatbedriftene vil takke alle som deltok under årets konferanse. Evalueringen er ferdig og vi er svært glade for alle gode, konstruktive og hyggelige tilbakemeldinger på hva som fungerte bra, og hva som kan gjøres bedre til neste...

les mer

Ta kontakt

Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring

Få nyhetsbrev

Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.