fbpx

Bedrifter kan søke om kompensasjon for karantenekostnader fra 10. mai

logo Regjeringen

Pressemelding | Tekst: Regjeringen
Dato: 06.05.2021

Karantenekompensasjonsordningen som skal kompensere bedriftene for kostnader de har hatt for utenlandske arbeidstakere i karantene åpner for søknader 10. mai.

– Bedriftene har gjennom pandemien hatt store kostnader knyttet til innreisekarantene og smitteverntiltak for utenlandske arbeidstakere. Det er gledelig at ordningen nå åpner for søknader slik at vi kan hjelpe bedriftene i den krevende situasjonen de står i, ved å dekke noen av disse kostnadene, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Ordningen gir støtte til kostnader knyttet til gjennomføring av innreisekarantene. Det skal ytes en sats på 1000 kr per arbeids- eller oppdragstaker per døgn i innreisekarantene, begrenset oppad av foretakets merkostnader. Kostnader som dekkes kan være matservering i karanteneperioden, leie av hotellrom, testing og andre smitteverntiltak etter covid-19-forskriften m.m. Det kan søkes om støtte for kostnader i tre tilskuddsperioder, hver på to måneder, fra 1. november 2020 til 30. april 2021.

Åpner for søknader 10. mai

Ordningen åpner for søknader 10. mai 2021, og det vil da være mulig å søke for samtlige tilskuddsperioder. Det er Brønnøysundregistrene som forvalter ordningen.

– Vi har nytt godt av erfaringene fra forrige kompensasjonsordning, og det gode samarbeidet med Digitaliseringsdirektoratet, Arbeidstilsynet og revisor- og regnskapsbransjen. Nå er vi klare til å bistå næringslivet også med denne ordningen, og det ser vi fram til, sier direktør i Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.

Karantenekompensasjonsordningen er basert på automatisert saksbehandling, og de fleste vil derfor få svar etter kort tid. Søknaden må godkjennes av revisor eller autorisert regnskapsfører i forkant. Frist for søknader er 30. september.

Mer informasjon om ordningen og hvordan man søker er tilgjengelig hos Brønnøysundregistrene. Her vil det også være mulig å sende inn søknad om støtte fra og med 10. mai 2021.

Forskriften for ordningen var på høring med frist for innspill 9. april og ble vedtatt 1. mai. Se endelig forskrift her.

Andre aktuelle saker

Save the date – Sjømatdagene

Save the date – Sjømatdagene

Sjømatdagene 24. – 26. mars 2025 på Hell Det er med stor glede vi nå kan annonsere datoen for Sjømatdagene 2025, som vil finne sted på Scandic Hell. Som en av de mest tradisjonsrike konferansene i bransjen, lover vi et program som vil inspirere og engasjere.  Sett av...

les mer
The Royal Blue Night i Nor-Fishing uken

The Royal Blue Night i Nor-Fishing uken

Den 21. august arrangerer Sjømatbedriftene og KOMENT, The Royal Blue Night – en eksklusiv aften for sjømatnæringen. Der kan du ta med deg kunder, samarbeidspartnere og ansatte til en helaftens opplevelse. En god arena for å etablere nye og styrke eksisterende...

les mer
Nye krav til arbeidskontrakt

Nye krav til arbeidskontrakt

Image by pch.vector on FreepikNye krav til hvilke opplysninger arbeidskontrakter må inneholde, trer i kraft 1. juli. Hensikten er at dette skal bidra til tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår for å gi økt trygghet og klarhet for arbeidstakerne.  De nye kravene...

les mer

Ta kontakt

Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring

Få nyhetsbrev

Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.