Bedrifter kan søke om kompensasjon for karantenekostnader fra 10. mai
Pressemelding | Tekst: Regjeringen
Dato: 06.05.2021
Karantenekompensasjonsordningen som skal kompensere bedriftene for kostnader de har hatt for utenlandske arbeidstakere i karantene åpner for søknader 10. mai.
– Bedriftene har gjennom pandemien hatt store kostnader knyttet til innreisekarantene og smitteverntiltak for utenlandske arbeidstakere. Det er gledelig at ordningen nå åpner for søknader slik at vi kan hjelpe bedriftene i den krevende situasjonen de står i, ved å dekke noen av disse kostnadene, sier næringsminister Iselin Nybø (V).
Ordningen gir støtte til kostnader knyttet til gjennomføring av innreisekarantene. Det skal ytes en sats på 1000 kr per arbeids- eller oppdragstaker per døgn i innreisekarantene, begrenset oppad av foretakets merkostnader. Kostnader som dekkes kan være matservering i karanteneperioden, leie av hotellrom, testing og andre smitteverntiltak etter covid-19-forskriften m.m. Det kan søkes om støtte for kostnader i tre tilskuddsperioder, hver på to måneder, fra 1. november 2020 til 30. april 2021.
Åpner for søknader 10. mai
Ordningen åpner for søknader 10. mai 2021, og det vil da være mulig å søke for samtlige tilskuddsperioder. Det er Brønnøysundregistrene som forvalter ordningen.
– Vi har nytt godt av erfaringene fra forrige kompensasjonsordning, og det gode samarbeidet med Digitaliseringsdirektoratet, Arbeidstilsynet og revisor- og regnskapsbransjen. Nå er vi klare til å bistå næringslivet også med denne ordningen, og det ser vi fram til, sier direktør i Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Karantenekompensasjonsordningen er basert på automatisert saksbehandling, og de fleste vil derfor få svar etter kort tid. Søknaden må godkjennes av revisor eller autorisert regnskapsfører i forkant. Frist for søknader er 30. september.
Mer informasjon om ordningen og hvordan man søker er tilgjengelig hos Brønnøysundregistrene. Her vil det også være mulig å sende inn søknad om støtte fra og med 10. mai 2021.
Forskriften for ordningen var på høring med frist for innspill 9. april og ble vedtatt 1. mai. Se endelig forskrift her.
Andre aktuelle saker
Vil du delta i intervju?
Fiskeridirektoratet ønsker å intervjue et utvalg personer som jobber i fiskerinæringen våren 2024 Målet er å øke kunnskapen om hvilke utfordringer fiskerinæringen står ovenfor når det gjelder å følge regelverket i praksis. Ved å delta bidrar du til...
Dagens vinnere i NM i Sjømat
Da har dommerne gjennomført nok en kåring av de beste firma sine produkt i kategoriene kaldrøkt laks og åpen klasse. Vi gratulerer alle vinnerne. KLASSE KALDRØKT LAKS 5.3.2024 FIRMA PRODUKT PLASSERING Mikals Laks AS Einerøkt laks 1. Reinhartsen AS Kald Røkt Laks 2....
Akvakulturnæringa på Vestlandet – frå «Raudt til Grønt»
Det blir åpent møte om rapporten fra "Rødt til Grønt" som er utarbeidet av HI, VI, UIS på oppdrag fra Vestland fylkeskommune. Tid: Torsdag 18. april kl. 15:00 - 17:30 (kaffi og noko å bita i frå kl. 15:00, møtestart kl. 15:30) Stad: Radisson Blu Royal Hotel...
Dagens vinnere i NM i Sjømat
Da er NM i Sjømat over for denne gang, og våre 5 dommere har smakt seg gjennom over 100 ulike produkt. Sjømatbedriftene er som arrangør stolt over all den fantastiske sjømaten som de mange selskap har levert til bedømming. Vi gratulerer dagens vinnere, og takker alle...
Ta kontakt
Boks 639 Sentrum, 7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
Besøksadresse:
Dronningens gate 7, 6. etasje
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Personvernerklæring
Få nyhetsbrev
Abonner på vårt nyhetsbrev om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa.